Menu główne
Forum
Klubowicze
Dzi¶
po latach, można z duż± pewno¶ci± stwierdzić, że Renault 19 stał się dla
francuskiego koncernu autem przełomowym. Samochód ten był ostatnim na rynku
modelem tej firmy o oznaczeniu liczbowym. To też w pewnym sensie symbolizowało
głębokie zmiany strategiczne w koncernie Renault, zwi±zane z produkcj±
nowoczesnych samochodów. Odt±d każdy wyprodukowany tam nowy model ma swoj± nazwę
(np. R19 został zast±piony przez Megane) i skutecznie może konkurować na rynku
pod względem nowoczesno¶ci i trwało¶ci.
W wyniku wspomnianej nowej strategii produkcji w sposób zasadniczy zmieniła się
jako¶ć i trwało¶ć aut pochodz±cych z tego koncernu. Zreszt± Renault 19
egzystował na rynku i tak stosunkowo krótko (niecałe 8 lat). Już w momencie jego
pierwszego pokazu odezwały się, chyba trochę przesadzone, głosy krytyczne.
Zarzucano mu, że jest modelem o konserwatywnej linii nadwozia. Zdarzały się
zreszt± ostrzejsze wypowiedzi malkontentów które wprost mówiły o przestarzałej
koncepcji nadwozia. Tymczasem w¶ród klientów Renault 19 od pocz±tku spotkał się
z zainteresowaniem.
Zreszt±, w 1992 roku nadwozie zmodernizowano i dzięki temu samochód zyskał na
swym wygl±dzie, a współczynnik Cx wynosz±cy 0,30 niew±tpliwie dobrze ¶wiadczy o
kształcie karoserii. Wnętrze samochodu też jest stosunkowo obszerne. W
poł±czeniu z dobrym resorowaniem, komfort jazdy jest więc bez zarzutu. Kupowano
go chętnie na potężnym, lecz bardzo wybrednym rynku niemieckim. Tu Renault 19
częstokroć okazywał się numerem 1 w¶ród najlepiej sprzedawanych aut
importowanych. Co ważniejsze, samochód ten dzięki odpowiednim zabezpieczeniom
przed korozj±, zrywał z dawn± niechlubn± tradycj± w koncernie Renault, który - w
odróżnieniu od innych spraw technicznych - akurat te kwestie traktował trochę po
macoszemu.
W eksploatacji okazywało się, że Renault 19 to samochód wygodny i spełniaj±cy w
swojej klasie okre¶lone wymogi niezawodno¶ci. Z drugiej jednak strony trzeba
pamiętać, że jest to wóz klasy ¶redniej i tylko z takimi może być porównywany.
Ponadto - "dziewiętnastka" należy już do aut minionej epoki i trudno jest
stawiać je w jednym rzędzie z najnowszymi modelami samochodów. Kto o tych kilku
sprawach pamięta, może bez obaw zaj±ć się wyborem i kupnem używanego R19.
HISTORIA MODELU
1988 | Rozpoczęcie produkcji R19. Wersje z silnikami 1,4, 1,7 i 1,9D |
1989 | Pojawienie się na rynku wersji ze stopniowanym tyłem (Chamade) |
1990 | Odmiana z silnikiem 1,8 16V 135KM |
1991 | R19 w wersji cabrio |
1992 | Modyfikacja karoserii, zmiana wygl±du auta |
1994 | Wszystkie odmiany wyposażone w airbagi |
Styczeń 1996 | Zaprzestanie produkcji R19 |
GŁÓWNE CECH
UŻYTKOWE
+ZALETY
- Funkcjonalna obsługa
- Dobry komfort jazdy
- Bezpieczne zachowane na zakrętach
- Łatwo¶ć prowadzenia
- Dobre wła¶ciwo¶ci jezdne
- Stosunkowo dobra funkcjonalno¶ć (poręczno¶ć)
- Przestronne wnętrze
- W wersjach z oszczędnymi silnikami, korzystne eksploatacyjne zużycie paliwa
- Wydłużone okresy międzyprzegl±dowe (główny przegl±d dopiero po 50 tys. km)
-WADY
- Przy pełnym obci±żeniu pogarszaj±cy się komfort jazdy
- Ciężko pracuj±cy układ kierowniczy bez wspomagania
- Szybkie zużywanie się tylnych amortyzatorów
- Wycieki oleju z przekładni napędowej
- Drgania i wibracje przy intensywnym hamowaniu
- Do¶ć gło¶ne silniki na wysokich obrotach
SILNIKI GODNE POLECENIA
- W porównaniu z jednostk± podstawow± o pojemno¶ci 1,4 l i mocy 53 KM - większy
silnik o pojemno¶ci 1,7 l i mocy 73 KM jest zdecydowanie bardziej elastyczny
(zużywa przy tym tylko niewiele więcej paliwa - ¶rednio ok. 9 l/100 km).
- Tym, którzy lubi± bardziej sportow± jazdę, można polecić 90-konny silnik 1,7 l
o bardzo dobrej dynamice i wysokiej kulturze pracy. Oczywi¶cie, jest to okupione
stosunkowo niewielkim wzrostem zużycia paliwa.
OPINIE FACHOWCÓW
W szczegółowych testach najwyższe noty Renault 19 otrzymywał za przestronne,
wygodne i bardzo funkcjonalne wnętrze. Dobrze też oceniano jego napęd i osi±gi
(zwłaszcza wersje z silnikami o większej mocy) oraz sprawy bezpieczeństwa.
Zwracano też uwagę, że niektóre jego wersje były wyposażone seryjnie nieomal
luksusowo. Po uwzględnieniu również innych kryteriów Renault 19 zwykle zajmował
korzystne miejsca na listach porównywalnych samochodów. Dobre rezultaty osi±gał
też Renault 19 w testach długodystansowych. Dla przykładu, w trakcie testu na
dystansie 100 tys. km spisywał się doskonale i ani razu nie odmówił
posłuszeństwa. Jego niezawodno¶ć potwierdzaj± również statystyki niemieckiego
automobilklubu (ADAC). Bywały lata, że sytuował się on na listach niezawodno¶ci
tuż za wozami japońskimi, wyprzedzaj±c zdecydowanie konkurencyjne wozy
niemieckie. Pod tym względem opinie fachowców s± na ogół zgodne: w R19 występuje
stosunkowo niewiele usterek. Niektórzy specjali¶ci zajmuj±cy się samochodami
używanymi wyrażaj± nawet pogl±d, że pod tym względem można go porównywać z VW
Golfem. W egzemplarzach aut o niewielkim przebiegu odnotowuje się drobne usterki
np. w mocowaniu przewodów układu chłodzenia, uszkodzenia wył±cznika termicznego
itp.
W starszych autach trzeba zwracać szczególn± uwagę na:
- wycieki oleju z układu napędowego (silnik i przekładnia)
- korozję metalowych przewodów hamulcowych
- we wcze¶niejszych egzemplarzach układ zapłonowy bywał wrażliwy na zabrudzenia i zawilgocenia
- przerdzewienia tłumików wydechowych
- uszkodzenia (przepalenia) uszczelki podgłowicowej
- nadmierne zużycie amortyzatorów (zwłaszcza tylnych)
- pojawiaj±ce się defekty zamka centralnego
- nadmierne zużycie tarcz hamulcowych
- nieszczelno¶ć okien
- defekty układu elektronicznego
- gło¶ne działanie korektora siły hamowania.
Spo¶ród silników najbardziej popularne były jednostki napędowe o pojemno¶ci
1,4 l/60/80 KM oraz 1,8 l/92 KM. Już tylko jako ciekawostkę można przypomnieć,
że wersja R19 ze stopniowalnym tyłem otrzymała pocz±tkowo nazwę Chamade, ale
wkrótce zamieniono j± na... Bellevue. Powodem tej niecodziennej decyzji były
protesty Japończyków, którzy doszukali się w Chamade podobieństwa do... Charade
(tak± nazwę nosił jeden z popularnych modeli Daihatsu).
Wybieraj±c używanego Renault 19 warto pamiętać, że w 1992 roku auto te poddano
gruntownej modernizacji. Zmieniła się do¶ć zasadniczo przednia i tylna czę¶ć
nadwozia oraz lampy przednie i tylne. Wprowadzono deskę rozdzielcz± o bardziej
zaokr±glonych kształtach, nast±piły inne zmiany w wystroju wnętrza pojazdu.
W jednym z bardziej szczegółowych testów eksploatacyjnych R19 wymieniono 13 cech
pozytywnych auta w porównaniu z jego 6 głównymi wadami. W¶ród zalet znalazła się
odporno¶ć samochodu na działanie korozji. Stwierdzono, że tylko wcze¶niej
wyprodukowane auta były na ni± bardziej podatne. Chwalono nisko położone
krawędzie bagażnika ułatwiaj±ce załadunek i wyładunek przewożonych przedmiotów.
Podobnie dobrze oceniono duż± i gładk± powierzchnię bagażnika. Tylna klapa
otwieraj±ca się pod dużym k±tem to kolejna zaleta karoserii R19. Oczywi¶cie,
w¶ród zalet można znaleĽć również niskie koszty eksploatacji i prawidłowo
skalkulowan± cenę zakupu. Pozytywnie oceniono lekko i dokładnie zamykaj±ce się
drzwi, prawidłowo umieszczone dĽwigienki przesuwania foteli, wyposażenie auta w
zewnętrzne listwy ochronne, automatyczny wskaĽnik poziomu oleju, nowoczesn±
konstrukcję wycieraczek szyby przedniej i funkcjonaln± regulację nawiewu
powietrza do wnętrza auta.
Do wad zaliczono nieodpowiednie zagłówki, szczególnie Ľle dopasowane dla osób o
wzro¶cie powyżej 175 cm, zbyt głęboko umieszczone (i przez to niezbyt poręczne)
dĽwignie regulacyjne ogrzewania i przewietrzania, nieszczelno¶ci w tylnej czę¶ci
auta, nieprzewiewne obicia foteli oraz - przy szybkich manewrach - znaczne
przechylenia aut na zakrętach.
OPINIE UŻYTKOWNIKÓW
Wyniki ankiet przeprowadzonych w latach 1993-1995 (Niemcy) wskazuj±, że R19
miał wielu swoich zwolenników. Oceniało go pozytywnie od 75 do 82 proc.,
bior±cych udział we wspomnianych ankietach. Z zamiarem ponownego kupna takiego
auta nosiło się od 70 do 79 proc. ankietowanych. Najwięcej zastrzeżeń wnoszono
pod adresem jako¶ci wykonania (ok. 18 proc.). Do działania hamulców zgłaszało
uwagi 13-15 proc., a trudno¶ci z uruchamianiem silnika miewało 10-13 proc.
ankietowanych. Tylko kilka procent bior±cych udział w ankietach miało uwagi
zwi±zane z korodowaniem auta.
WNIOSKI KOŃCOWE
Renault 19 jest niew±tpliwie ciekawym obiektem w¶ród używanych samochodów.
Oczywi¶cie, biegn± lata i w starszych egzemplarzach tych aut, mog± wyst±pić
rozmaite usterki nieraz trudne do przewidzenia. Jest to jednak samochód wygodny
i w miarę przestronny. Pod względem sylwetki nadwozia, ustępuje on niew±tpliwie
najnowszym modelom, ale nie wyróżnia się ujemnie w¶ród samochodów
wyprodukowanych w bież±cym dziesięcioleciu. Jedn± z nie wymienionych tu zalet
R19, była stosunkowa łatwo¶ć sprzedaży tych używanych aut na naszym rynku. W
dłuższej perspektywie trzeba jednak liczyć się ze stopniowym spadkiem cen takich
samochodów. Tak dzieje się przecież zawsze po zaprzestaniu produkcji danego
modelu auta.
Inn±, wcale niebagateln± spraw± jest wybór odpowiedniej wersji samochodu. W
naszym kraju kr±ż± po drogach różne odmiany R19. Przypomnijmy tylko, że wersja
sedan dysponuje bagażnikiem o pojemno¶ci 465 l, a odmiana hatchback ma przedział
bagażowy o pojemno¶ci 386 l. Niew±tpliwie warto się również dokładnie zastanowić
nad rocznikiem samochodu, pamiętaj±c o tym, że w 1992 roku przeszedł on do¶ć
gruntown± modernizację.
Szczepan Kryda
"MOTO" nr 5/132, czerwiec 1998
Wszelkie prawa zastrzeżone
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.