Dzięwiętnastka pojawiła się na
rynku w 1988 roku i od razu zyskała uznanie kupujących nie tylko we Francji,
ale również i w Europie, nawet pomimo kiepskiej opinii, jaką miały
poprzednio produkowane auta. Podczas okresu produkcji wprowadzano wiele
zmian w modelu podstawowym (w 1992 roku przedstawiono facelifting), a we
wrześniu 1995 roku zastąpiono '19' modelem Megane.
Nadwozie '19' w 1988 roku było nadzwyczaj nowoczesne, a ilością miejsca
wewnątrz model ten przewyższa '21'. Zarówno fotele przednie, jak i kanapa
tylna oferują zadowalającą przestrzeń kierowcy i pasażerom. Na uwagę
zasługuje również blisko 400-litrowy bagażnik (w wersji 5-drzwiowej). Kokpit
nie jest może zbyt nowoczesny, jednak oferuje właściwy poziom ergonomii,
choć niektórych może denerwować umieszczenie sygnału dźwiękowego po lewej
stronie w przełączniku kierunkowskazów zamiast w kolumnie kierownicy, lecz
jest to kwestia przyzwyczajenia. Podczas restylingu w 1992 roku oprócz
zmiany kształtu przednich i tylnych świateł, kratki wlotu powietrza oraz
nadania desce rozdzielczej nowoczesnego wyglÄ…du wprowadzono wersjÄ™ Baccara,
charakteryzującą się bogatym wyposażeniem wnętrza auta, na które składały
się m.in.: komputer pokładowy (pokazujący chwilowe i średnie zużycie paliwa
na 100 km, temperaturę zewnętrzną, odległość, jaką można przejechać na
znajdującym się w zbiorniku paliwie), klimatyzacja oraz skórzana tapicerka.
Zawieszenie modelu 19 bazuje na kolumnach McPhersona z przodu, z tyłu
zastosowano zaś belkę skrętną ze stabilizatorem. Odnotować należy bardzo
dobrą przyczepność auta podczas pokonywania zakrętów. W nadwoziu zastosowano
na szeroką skalę blachy jedno- i obustronnie cynkowane, co pozwoliło
ograniczyć jedną z największych wad poprzednich 'renówek' - korozję. Typowe
usterki auta to: wycieki i niska trwałość amortyzatorów tylnych, usterki
zamka centralnego, pojawiajÄ…ca siÄ™ miejscowo korozja w egzemplarzach sprzed
1992 roku oraz uszkodzenia półosi.
RENAULT 19
prod. 1988-1995
silniki (wj - wtrysk jednopunktowy, ww - wtrysk wielopunktowy, g -
gaĽnik)
1171 ccm (60 KM) - g, 1237 ccm (55 KM) - g, 1390 ccm (80 KM) - g, 1397 ccm
(60 KM) - g, 1721 ccm (92 KM) - g, 1721 ccm (75 KM) - wj, 1721 ccm (107 KM)
- ww, 1721 ccm (95 KM) - ww, 1764 ccm (137 KM) - ww, 1764 ccm (140 KM) - ww,
1794 ccm (95 KM) - wj, 1794 ccm (113 KM) - ww, 1870 ccm diesel (65 KM), 1870
ccm turbo diesel (95 KM)
przykładowe dane: 1.2 benzyna i 1.9 turbodiesel (5-cio drzwiowe)
silnik i przeniesienie napędu
(1) benzynowy, pojemność skokowa: 1237 ccm
moc maksymalna: 40 kW (55 KM) przy 5000 obr./min.
maksymalny moment obrotowy: 90 Nm przy 3000 obr./min.
(2) diesel, pojemność skokowa: 1870 ccm
moc maksymalna: 68,5 kW (95 KM) przy 4250 obr./min.
maksymalny moment obrotowy: 175 Nm przy 2250 obr./min.
wymiary i ciężar
długość/szerokość/wysokość: 4155/1695/1420 mm
rozstaw osi: 2545 mm
pojemność bagażnika: 385 l (1310 l przy złożonych tylnych siedzeniach)
masa własna: (1) 940 / (2) 1060 kg
ładowność: 450 kg
Å‚ad. przyczepy ham.: 800 kg
zawieszenie
przód: kolumny McPhersona
tył: belka skrętna
osiągi i zużycie paliwa
przyspieszenie 0-100 km/h: (1) 16,1 / (2) 11,3 s
prędkość maksymalna: 165 km/h benz./ 184 km/h diesel
zużycie paliwa
- cykl miejski: (1) 8,5 / (2) 7,2 l
- poza miastem: (1) 6,4 / (2) 4,4 l
zbiornik paliwa: 55 l
żródło: http://moto.trojmiasto.pl/modele.phtml?id_modele=244 |