29 Marca 2024 00:43:41
Zdjęcia użytkowników
misiek8206 nikodem78
Ilosć albumów: 1736, Ilosć zdjęć: 6649


Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

gielab0019 [off] 25-03-2024 07:07
death, póki co to skoda octavia 2 śmigam Grin

death [off] 13-03-2024 21:54
Szkoda ze forum słabe, fb wyparł takie strony w większej mierze, no i mało kto już posiada r19 ? ? Pozdro posiadaczy i nie tylko ? ?

solaris [off] 10-03-2024 21:09
o kur... to jeszcze istnieje

Christmas_23 [off] 17-02-2024 20:44
Takie czasy, r19 to juz archaizm, ludzie przesiadają sie na lepsze maszyny Sad

fed21 [off] 16-02-2024 21:13
Jakieś pustki tutaj

mirekk123 [off] 02-02-2024 06:45
Ahoj tam na wodzie Grin

Kali [off] 28-01-2024 21:02
Pierwszy w 2024!

gielab0019 [off] 31-12-2023 15:49
Dzień dobry Smile2

solaris [off] 31-12-2023 11:22
tutaj już nie ma grupowiczów

themati93r [off] 27-12-2023 15:25
Witam grupowiczów Smile


Porządku pilnują
PROSZĘ PISAĆ JEDYNIE W SPRAWACH DOTYCZĄCYCH KLUBU I STRONY.
OD SPRAW TECHNICZNYCH JEST FORUM.

only - założyciel klubu
mati_ - administrator
Krzychup - administrator
Szabelka - administrator
Playazka - główny administrator
ANDI - administrator, sprawy i problemy techniczne związane z obsługą forum
Lesiu11 - administrator
Kujtek - administrator

Nawigacja
Logowanie/Rejestracja


     ::   Przypomnij haslo :: Zarejestruj sie
Najbliższe spoty
Niestety... W najbliższym czasie, nigdzie sie nie spotykamy.
Zobacz temat
Renault19.pl » FORUM TECHNICZNE » Wyposażenie elektryczne
 Drukuj temat
[F] Jak sprawdzić sondę lambda 
Krzychup
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 10-08-2007 08:10
Administrator Awatar


Postów: 4472

Data rejestracji: 10.03.2005 22:32
Skąd: wielkopolskie
Poznań

Rozgrzewamy silnik do temp pracy (~90stopni) i mierzymy.

Jeśli mamy sondę jednoprzewodową, to do kabla wychodzącego od niej podłączamy miernik, a drugi kabel miernika do masy/klemy masowej akumulatora.

Jeśli mamy sondę trzy/cztero przewodową, to musimy znaleźć kabel sygnałowy sondy. Dwa kable, to grzałka (przeważnie jednokolorowe, np szare), a pozostały to sygnał (+ w 4 przewodowej jest też masa).
Do kabla sygnałowego podłączamy miernik, a drugi kabel miernika do masy/klemy masowej akumulatora.

Napięcie na sondzie waha się od 0V do 1V.
Przy bogatej mieszance paliwa (benzyny/gazu do powietrza) napięcie na sondzie jest ok 1V.
Przy ubogiej napięcie jest ok 0V.
Idealna mieszanka ma 0.5V.

Nieustanie powinno ono skakać miedzy 0 a 1V. To świadczy o tym, że sterownik silnika zmienia dawkę paliwa. Jest to w zasadzie sonda dwu położeniowa = przy wskazaniu 0,1V sterownik wzbogaca mieszankę, gdy napięcie dochodzi do 0,9V sterownik zubaża mieszankę i tak w kółko. W miarę wzrostu obrotów silnika zmiany te następują szybciej. Na wolnych obrotach zmiana z wysokiego stanu na niski trwa a raczej powinna trwać ok. 300ms czyli wtrysk zmienia mieszankę 3 razy na sekundę. Jeżeli napięcie na sondzie jest bliskie 0, utrzymuje sie na jednym poziomie (po czasie od odpalenia silnika, gdy sonda zaczyna pracować) lub gdy wskazania wychodzą poza 0,1-1,1V świadczy to o uszkodzonej sondzie. Cyfrowe mierniki zazwyczaj pokazują wartość uśredniona i napięcie wskazywane rożni sie ok. 0,5V z lekkimi wahaniami. Wtrysk zaczyna regulować mieszankę po ok. 1 minucie od uruchomienia silnika. Wiec najlepiej jest rozgrzać silnik, zgasić go na kilka sekund. Zapalić ponownie, w tym momencie napięcie na sondzie powinno być wysokie i stać w miejscu. Po ok. minucie napięcie powinno spaść i lekko sie wahać, to świadczy o tym ze sonda pracuje, jednak najlepiej widać to na mierniku diodowym lub analogowym że nie wspomnę o oscyloskopie.

Doskonale nadają sie sondy Boscha 4 przewodowe dostępne na allegro po ok. 74zł.


/temat oczyściłem i uporządkowałem maestro

Edytowane przez maestro-nieaktywny dnia 15-10-2007 21:36

Moje auto: Honda Civic, benzyna+LPG, 200000km
 
renault19.pl Administrator
Dodany dnia 10-08-2007 08:10
Awatar
Przejdź do forum: