Menu główne
Forum
Klubowicze
Krzychup |
Dodany dnia 10-08-2007 08:10 |
Postów: 4472 Data rejestracji: 10.03.2005 22:32 Skąd: wielkopolskie Poznań |
Rozgrzewamy silnik do temp pracy (~90stopni) i mierzymy.
Jeśli mamy sondę jednoprzewodową, to do kabla wychodzącego od niej podłączamy miernik, a drugi kabel miernika do masy/klemy masowej akumulatora. Jeśli mamy sondę trzy/cztero przewodową, to musimy znaleźć kabel sygnałowy sondy. Dwa kable, to grzałka (przeważnie jednokolorowe, np szare), a pozostały to sygnał (+ w 4 przewodowej jest też masa). Do kabla sygnałowego podłączamy miernik, a drugi kabel miernika do masy/klemy masowej akumulatora. Napięcie na sondzie waha się od 0V do 1V. Przy bogatej mieszance paliwa (benzyny/gazu do powietrza) napięcie na sondzie jest ok 1V. Przy ubogiej napięcie jest ok 0V. Idealna mieszanka ma 0.5V. Nieustanie powinno ono skakać miedzy 0 a 1V. To świadczy o tym, że sterownik silnika zmienia dawkę paliwa. Jest to w zasadzie sonda dwu położeniowa = przy wskazaniu 0,1V sterownik wzbogaca mieszankę, gdy napięcie dochodzi do 0,9V sterownik zubaża mieszankę i tak w kółko. W miarę wzrostu obrotów silnika zmiany te następują szybciej. Na wolnych obrotach zmiana z wysokiego stanu na niski trwa a raczej powinna trwać ok. 300ms czyli wtrysk zmienia mieszankę 3 razy na sekundę. Jeżeli napięcie na sondzie jest bliskie 0, utrzymuje sie na jednym poziomie (po czasie od odpalenia silnika, gdy sonda zaczyna pracować) lub gdy wskazania wychodzą poza 0,1-1,1V świadczy to o uszkodzonej sondzie. Cyfrowe mierniki zazwyczaj pokazują wartość uśredniona i napięcie wskazywane rożni sie ok. 0,5V z lekkimi wahaniami. Wtrysk zaczyna regulować mieszankę po ok. 1 minucie od uruchomienia silnika. Wiec najlepiej jest rozgrzać silnik, zgasić go na kilka sekund. Zapalić ponownie, w tym momencie napięcie na sondzie powinno być wysokie i stać w miejscu. Po ok. minucie napięcie powinno spaść i lekko sie wahać, to świadczy o tym ze sonda pracuje, jednak najlepiej widać to na mierniku diodowym lub analogowym że nie wspomnę o oscyloskopie. Doskonale nadają sie sondy Boscha 4 przewodowe dostępne na allegro po ok. 74zł. /temat oczyściłem i uporządkowałem maestro Edytowane przez maestro-nieaktywny dnia 15-10-2007 21:36 Moje auto: Honda Civic, benzyna+LPG, 200000km
|
renault19.pl | Dodany dnia 10-08-2007 08:10 |
Przejdź do forum: |