Menu główne
Forum
Klubowicze
djluzak |
Dodany dnia 10-11-2009 02:18 |
Postów: 1512 Data rejestracji: 13.07.2005 22:09 Skąd: małopolskie Kraków |
Nie jestem elektronikiem ani nic podobnego, skonczylem kiedys technikum elektroniczne i moze stad kilka wiadomosci mi zostalo, ale bardzo szybko sie ucze i jesli ktos ma racje chce dowodow i logicznego wytlumaczenia.
Nie wiem co pokaze miernik, ale mam nadzieje ze mi to wyjasnisz. Z tego co wiem rezystancje mozna mierzyc metoda bezposrednia, posrednia (techniczna), zerowa i jakas tam jeszcze wiec o czym Ty mowisz? A miernik cyfrowy lub analogowy jaka metoda mierzy? Czy musisz mierzysz osobno prad i napiecie a pozniej z prawa ohma wyliczac rezystancje? Przekombinowales troche. Pozatym te zrodla pradowe i napieciowe pachna mi tu elektrotechnika A zrodlo pradowe mozna znalesc m.in w multimetrze, ale co to ma do rzeczy jesli rozmawiamy o parametrach ktore odczytuje ECU, a nie zajmujemy sie elektrotechnika. Edytowane przez djluzak dnia 10-11-2009 02:35 Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 133000km
|
renault19.pl | Dodany dnia 10-11-2009 02:18 |
Zero |
Dodany dnia 10-11-2009 13:39 |
Postów: 3662 Data rejestracji: 05.03.2007 13:39 Skąd: - |
Taa tylko zauważcie że gdyby ta rezystancja nie była istotna to można by powiedzieć że napięcie jest też mało istotne bo jest ono zależne od rezystancji a idąc dalej tym twoim punktem 16 to według niego nie zależnie jak ustawisz czy nie ustawisz TPS silnik powinien chodzić dobrze a to chyba G prawda
Zero się nie ściga, Zero uświadamia
innych albo samego siebie Moje auto: Renault Megane Coupe, benzyna, 150000km
|
djluzak |
Dodany dnia 10-11-2009 14:07 |
Postów: 1512 Data rejestracji: 13.07.2005 22:09 Skąd: małopolskie Kraków |
Nie chodzi o to ze jest nieistotna bo jest tylko o to ze komputer nie jest miernikiem rezystancji. Rezystancja i sciezka jest niezbedna do odpowiedniej pracy TPSa. Wiadomo ze szybkosc zmian napiecia na TPSie daje ECU informacje o przyspieszeniu, obciazeniu.
W punkcie 16 chodzi o to ze rezystancje to sobie sprawdzasz jak mierzysz ciaglosc sciezki i sprawdzasz TPS czy jest dobry. A ustawia sie kontrolujac napiecie, chociaz w roznych autach roznie bywa bo w niektorych to sa takie chece zeby to ustawic ze glowa boli Treść dodana dnia 10-11-2009 00:25: Jest obojętne gdyż po resecie kompa i odpaleniu silnika komp sobie i tak zczyta wartości graniczne A ten 16 punkt przeczytaj jeszcze raz ze zrozumieniem. Nigdzie tam nie jest napisane ze niue trzeba ustawiac TPSa i ze bedzie w kazdej pozycji pracowal dobrze. Pozatym to czy ustawisz TPSa czy nie nie ma znaczenia wedlug Ciebie - przeczytaj swoje posty wyzej. Treść dodana dnia 10-11-2009 14:25: A mam jeszcze takie pytanko? Jesli sprawdzasz czujnik oscyloskopem to co odczytujesz na nim? Pewnie rezystancje .... Edytowane przez djluzak dnia 10-11-2009 14:15 Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 133000km
|
Zero |
Dodany dnia 10-11-2009 15:11 |
Postów: 3662 Data rejestracji: 05.03.2007 13:39 Skąd: - |
Inaczej nie to że nie ma znaczenia poprostu komp na każdym czujniku zadziała, generalnie jak weźmiesz omomierz i sprawdzisz to na jednej parze przewodów rezystancja będzie wzrastać wraz z otwarciem przepustnicy a na drugiej będzie spadać i po tych dwóch pomiarach można ustawić TPS dobrze
Treść dodana dnia 10-11-2009 15:12: ta luzak ale zauważ że ty cały czas upierasz się z ustawianiem TPS-u na podłączonym i włączonym zapłonie jak mniemam czy jeszcze do tego na odpalonym aucie? Zero się nie ściga, Zero uświadamia
innych albo samego siebie Moje auto: Renault Megane Coupe, benzyna, 150000km
|
djluzak |
Dodany dnia 10-11-2009 15:19 |
Postów: 1512 Data rejestracji: 13.07.2005 22:09 Skąd: małopolskie Kraków |
Komp zadziala nawet bez czujnika, ale silnik bedzie kiepsko chodzil. No to wiadomo, ze na jednej parze bedzie wzrastac a na drugiej malec bo tak jest zbudowany potencjometr.
Pewnie i mozna ustawic pod warunkiem ze kazdy czujnik jest identyczny i wykazuje ten sam opor na poczatku i koncu skali. Pewnie za na włączonym zaplonie sie upieram, bo czujnik musi byc zasilany napieciem Ale na zgaszonym silniku. Ja bym to rozkminil w ten sposob: mamy schematycznie powiedzmy taki uklad: Czyli zalozmy, ze sklada sie z dwoch rezystorow R1 i R2. Przez oba rezystory plynie ten sam prad poniewaz rezystancja kompa jest pomijalnie mala. Czyli I=Uwe/R1+R2 z prawa Ohma. R=U/I => U= IxR => Uwy = IxR2 = Uwe x (R1/R1+R2) Czyli napiecie wyjsciowe nie moze byc wieksze od wejsciowego, ale rowne moze byc. I tak wlasnie dziala potencjometr przepustnicy. Jak dla mnie, bo dla Was inaczej. I nie mowie ze przez opory nie da sie ustawic TPSa tylko mowie ze lepiej jest przez napiecie na wyjsciu. Edytowane przez djluzak dnia 10-11-2009 15:33 Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 133000km
|
k_ma86 |
Dodany dnia 10-11-2009 15:34 |
Postów: 737 Data rejestracji: 26.05.2009 20:06 Skąd: wielkopolskie Swarzędz |
hehehehe hahahaha....
wybaczcie ale czytając niektóre argumenty prawie się popłakałem djluzak- z tym wskaźnikiem po części masz racje ale nie do końca.. (może kiedyś ci to wytłumaczę) Prawo Ohma: ciało rzucone na łoże traci na oporze a tak na poważnie.. taki przykład zapodam.. mamy czujnik temperatury podłączony przewodami z wskaźnikiem (szeregowo) tak?-tak wiec czujnik przy danej temperaturze ma dana rezystancje tak?-tak jeśli twierdzisz ze prąd "porusza" wskaźnikiem na desce to rozważmy dwa przykłady.. założenia: -napięcie zasilania = const dla obu przypadków -czujnik ma ta sama temperature a co za tym idzie wartość rezystancji = const dla obu przypadków przypadek pierwszy: temperatura otoczenia a co za tym idzie przewodu = powiedzmy -20 stopni przypadek drugi: temp otoczenia (czyli przewodu) = powiedzmy +40 stopni pytanie: co pokarze miernik w pierwszym a co w drugim przypadku (przypominam ze mierzymy prąd) współczynnik temperaturowy dla ciał stałych - rezystancja rośnie ze wzrostem temperatury.. w połączeniu szeregowym rezystancji napięcie wypadkowe (suma spadków napięcia na poszczególnych rezystancjach) = const (jest niezależna od rezystancji) co zatem się zmienia - prad co to ma do rzeczy a ma bardzo dużo gdyż w pierwszym przypadku przez obwód popłynie większy prąd a niżeli w drugim wiec w pierwszym przypadku miernik wskaże większa wartość niż w drugim.. dla podsumowania dodam ze układ tak zasilany jest to układ stało napięciowy jak zatem pozbyć się przekłamań miernika -stosując źródło prądowe.. heh groźnie brzmi, co nie? ale co to w ogóle jest, i jak działa takie źródło? otóż źródło takie daje taki sam prąd niezależnie od obciążenia (rezystancji) tego źródła wiec skoro przy połączeniu szeregowym rezystancji, zasilimy je źródłem stało prądowym, zmieniać się będzie napięcie tak? -tak (to co pisałeś wyżej ze miernik wskazuje różne napięcia dla rozgrzanego i zimnego silnika) ale chwila.. przecież miernik i tak będzie przekłamywał dla obu przypadków... wiec po co je stosować wogole? ano po to aby: -zmniejszając wartość prądu płynącego przez czujnik zmniejszamy przekłamanie miernika (w poprzednim przypadku, im większe wychylenie tym większe przekłamanie..) -ograniczyć pobór prądu przez czujniki a co za tym idzie obciążenie samego alternatora A JEŚLI SPRAWDZASZ CZUJNIK OSCYLOSKOPEM to po pierwsze oscyloskop ZAWSZE pokazuje napięcie po drugie co ci wskaże oscyloskop jak podłączysz do niego nie zasilony rezystor? - GÓWNO ci pokarze klemens -->sprzedam glowice F3N L742 kompletną po remoncie z osprzętem itp.. igła!
ożywianie frankensteina R19 --> brak czasu aby cokolwiek pchnąć w przód Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., benzyna+LPG, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 270000km
|
djluzak |
Dodany dnia 10-11-2009 15:40 |
Postów: 1512 Data rejestracji: 13.07.2005 22:09 Skąd: małopolskie Kraków |
Zgadzam sie z Toba, ale zostaw mi ta rozprawke na pozniej bo nie mam teraz jak sie slupic i czytac dokladnie. No to wiem ze rezystor niezasilony nic nie pokaze, ale pisalem to do Zera ze pewnie rezystancje jako ze u niego tylko rezystancja sie liczy. To byla ironia
Treść dodana dnia 10-11-2009 15:42: Aha tamto co pisales rozkminie pozniej, ale nie napisales nic odnosnie bezposredniego pomiaru rezystancji panie elektryku Edytowane przez djluzak dnia 10-11-2009 15:44 Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 133000km
|
Zero |
Dodany dnia 10-11-2009 16:32 |
Postów: 3662 Data rejestracji: 05.03.2007 13:39 Skąd: - |
Nie pisałem że tylko rezystancja się liczy tylko że ja wole ustawiać na rezystancje a kto jak chce niech ustawia jak ktoś lubi to nawet na słuch
PS: Uwież mi że nie zaleznie jaki dasz mi czujnik TPS do F7P ustawie ci go na omomierzu Zero się nie ściga, Zero uświadamia
innych albo samego siebie Moje auto: Renault Megane Coupe, benzyna, 150000km
|
djluzak |
Dodany dnia 10-11-2009 17:41 |
Postów: 1512 Data rejestracji: 13.07.2005 22:09 Skąd: małopolskie Kraków |
Do k_ma86:
Zgadzam sie istnieje takie cos jak temperaturowy wspolczynnik oporu, ale ten przyklad ktory podales poza podejsciem technicznym ni jak ma sie do zastosowania w samochodach. Czemu? Bo przy skoku temperatury przykladowo z 0 stopni Celcjusza do 50 stopni opor rosnie jedynie o 4 ohmy! A co to jest 4 ohmy? Nic. A wiesz w jakich przedzialach rezystancji pracuje termistor ukladu chlodzenia? Przy 20 stopniach masz 4kOhmy a przy 90 stopniach 270 Ohmy. Mala roznica prawda? Jak to pisales rezystancje sa polaczone szeregowo wiec opor sie dodaje...i co za roznica czy bedzie +20 czy -20 ohmow? Zadna, bo czujniki az takie dokladne nie sa i przy 3,8kOhma pokaze ci wskazowka tyle samo co czy 4kOhma. Tak samo jak kazdy predkosciomierz zawyza predkosc pojazdu tak samo wskaznik temp. nie jest miernikiem laboratoryjnym a pogladowym. Mowiac ze prad rusza wskazowke mialem na mysli pole magnetyczne, ale to byl moj skrot myślowy. Treść dodana dnia 10-11-2009 17:42: Zero ja nie mowie ze nie ustawisz bo ustawisz ale caly czas chodzi czemu sie tak tego oporu trzymasz? W megance sobie mozesz ustawiac bo nawet ksiazka podaje opor jaki ma byc, ale R19 nie podaje oporow a napiecia. Zmierze kiedys wartosci rezystancji u siebie....a chodzi mi o to tps daje na wyjsciu napiecie to tak jakby w zarowce zasilanej 230V podawac wartosc pradu jaka przez nia plynie a nie mocy. Treść dodana dnia 10-11-2009 17:57: k_ma86 napisał/a: -zmniejszając wartość prądu płynącego przez czujnik zmniejszamy przekłamanie miernika (w poprzednim przypadku, im większe wychylenie tym większe przekłamanie..) Prosze wylicz mi ile bedzie wynosic delta I przykladowo miedzy temp -20 i +30 stopni otoczenia biorac pod uwage zmiane rezystacji przewodu. Jestem pewny ze bedzie mniejsza niz 100mA. Treść dodana dnia 10-11-2009 18:00: Jesli w takie szczegoly bedziemy wchodzic jak wzrost rezystancji cial stalych pod wplywem temperatury to wezmy jeszcze pod uwage spadki napiec na przewodzie, rozszerzalnosc temperaturowa metali, jakosc izolacji przewodow, zimne luty, czystosc miedzi, jakosc polaczen przewodow, powierzchnie styku konektorow i bog wie co jeszcze. uzbieralo by sie troche omow..... to nie stanowisko pomiarowe tylko samochod Edytowane przez djluzak dnia 10-11-2009 18:17 Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 133000km
|
Zero |
Dodany dnia 10-11-2009 18:36 |
Postów: 3662 Data rejestracji: 05.03.2007 13:39 Skąd: - |
Błąd luzak w megance sobie nie możesz ustawić bo czujnik nie jest regulowany
Zero się nie ściga, Zero uświadamia
innych albo samego siebie Moje auto: Renault Megane Coupe, benzyna, 150000km
|
djluzak |
Dodany dnia 10-11-2009 18:42 |
Postów: 1512 Data rejestracji: 13.07.2005 22:09 Skąd: małopolskie Kraków |
Hehe no to mnie zlapales Regulowany nie jest, ale mozna go sprawdzic Moje auto: Renault 19, Phase II, 1995r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 133000km
|
k_ma86 |
Dodany dnia 10-11-2009 21:08 |
Postów: 737 Data rejestracji: 26.05.2009 20:06 Skąd: wielkopolskie Swarzędz |
djluzak napisał.. Mowiac ze prad rusza wskazowke mialem na mysli pole magnetyczne, ale to byl moj skrot myślowy. czyli rozumiem ze przyznajesz mi racje zgadzam się ze czujnik temp nie jest w laboratorium ale.. cały czas próbuje ci wytłumaczyć ze zasilanie owego czujnika realizowane jest przez źródło prądowe a wskaźnik temperatury mierzy spadek napięcia na tym czujniku... jeżeli nie wierzysz to rozetnij przewód i wepnij amperomierz w szereg z czujnikiem, i sprawdź.. jeżeli nie mam racji: - to gdybyśmy zastosowali woltomierz (który jest podłączony równolegle) do pomiaru przy zrodle napieciowym to moglibyśmy se go w d... wsadzić, bo pokazywałby cały czas ta sama wartość.. - można zastosować amperomierz przy źródle napięciowym ALE nie chciał bym być w tym samochodzie podczas awarii czujnika poprzez zwarcie... źródło napięciowe (w naszym przypadku akumulator) podczas zwarcia, powoduje maksymalny wysiłek prądowy naszego źródła (w naszym przypadku akumulatora), wiec jeśli masz pojecie o elektrotechnice to wiesz czym grozi zwarcie akumulatora kwasowo-ołowiowego... a taki akumulator ma jebitny prąd zwarcia dochodzący nawet do kA co do bezpośredniego pomiaru rezystancji... (widzę ze pracownia była) wyciągnij baterie z omomierza i sprawdź co ci pokarze... wiesz już ze multimetr posiada źródło stało prądowe.. a myślisz ze do czego służy- jest wykorzystane przy pomiarze rezystancji, czyli w rzeczywistości wskaźnik obrazuje spadek napiecia na tym rezystorze-czyli miernik ten jest woltomierzem to ze na multimetrze cyfrowym pokazują się cyfry, nie znaczy ze te cyferki "płyną" w przewodzie który mierzysz (bez obrazy) (wiem ze moge sie mylic gdyz nie sprawdzalem ale tak to powinno wygladac w przypadku czujnika temp) dziękuje, dziękuje braw nie trzeba Edytowane przez k_ma86 dnia 10-11-2009 21:35 klemens -->sprzedam glowice F3N L742 kompletną po remoncie z osprzętem itp.. igła!
ożywianie frankensteina R19 --> brak czasu aby cokolwiek pchnąć w przód Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., benzyna+LPG, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 270000km
|
maestro |
Dodany dnia 10-11-2009 21:38 |
Postów: 42209 Data rejestracji: 20.06.2005 19:34 Skąd: łódzkie Łask |
Uważasz że zwykły śmiertelnik coś z tego rozumie? Jasno mi tu mówta jak to ustawić a nie pieprzenie o dupie maryny Do tego na trzy strony z których i tak za wiele w kwestii ustawiania TPSu nie wynika
Edytowane przez maestro dnia 10-11-2009 21:39 Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują. Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km |
k_ma86 |
Dodany dnia 11-11-2009 13:21 |
Postów: 737 Data rejestracji: 26.05.2009 20:06 Skąd: wielkopolskie Swarzędz |
czyli jasno i łopatologicznie..
niezależnie od rezystancji tps'a bierzemy woltomierz w łapę i ustawiamy na wolnych obrotach żeby było 0,2V.. zero wspomina o ustawieniu względem rezystancji, ale ten sposób jest trudniejszy (i moim zdaniem tak samo dokładny) dla zwykłych śmiertelników sposób sprawdzania opisany na "fotce" wrzuconej przez luzaka.. teraz tak sobie pomyślałem... kurde przydała by się animacja z uwzględnieniem wszystkich czujników, taka aby można było sobie "pogrzebać" i tym samym sprawdzić objawy uszkodzenia (reakcje silnika na zmiany w poszczególnych czujnikach) klemens -->sprzedam glowice F3N L742 kompletną po remoncie z osprzętem itp.. igła!
ożywianie frankensteina R19 --> brak czasu aby cokolwiek pchnąć w przód Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., benzyna+LPG, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 3d, 270000km
|
ANDI |
Dodany dnia 19-09-2011 17:17 |
Klubowicz #0436
Postów: 1521 Data rejestracji: 15.05.2011 11:04 Skąd: dolnośląskie Legnica |
to ja dołożę swoje 4 litery bo gadacie o wszystkim ale o niczym konkretnym a osoba zielona która z tym nigdy nie miała do czynienia (tak jak do tej pory ja) nie wie i tak o co chodzi i jak to sprawdzić..
TPS namierzyłem tuż zaraz przy przepustnicy, czerwone coś z wychodzącymi w moim przypadku trzema kablami.. przykręcony jest dwoma śrubkami włączyłem zapłon, wziąłem miernik i przykładając jedną końcówkę do masy (silnika) namierzyłem kabel (ten jeden z trzech) na którym się coś działo gdy lekko ruszałem TPSem w prawo i lewo - w moim przypadku napięcie skakało na kablu (wychodzącym bezpośrednio z TPSa) który znajduję się najbliżej ziemi teraz pytanie .. te 0,19 ma być ustawiane na samym zapłonie, czy gdy silnik jest odpalony? pytanie drugie: trzeba coś jeszcze ustawiać tam jeśli chodzi o napięcia na innych kablach? bo na koniec rozumiem gdy już jest tps ustawiony, powinno dodać się trochę gazu i sprawdzić trzymając dalej miernik czy napięcie zmienia się płynnie w górę czy skacze.. wszytko? Edytowane przez ANDI dnia 19-09-2011 17:26 Moje auto: RENAULT 19 PH2 cabrio, silnik hybryda F7R+F7P 2.0L 16V, dużo KM, diesel, 1000km
|
michor |
Dodany dnia 19-09-2011 19:11 |
Postów: 8781 Data rejestracji: 24.08.2006 09:56 Skąd: mazowieckie Warszawa |
teoretycznie najlepiej na ciepłym silniku (żeby tps był nagrzany bo rezystancja może się zmieniać wraz z temperaturą) na zapłonie.
Nie ma różnicy czy zapalony silnik czy nie (dla sterownika przynajmniej) sygnał ciągle jest ten sam. Na pozostałych kablach masz: środkowym: 5v zasilanie, górny: masa no i dolny: sygnał. To jest klasyczny potencjometr. Płynność zmian badaj na zgaszonym silniku -> chyba że lubisz sobie stać z miernikiem nad samochodem i katować go do odcięcia. Tu nie ma filozofii-> 0.19 i kropka. Ja profilaktycznie jeszcze robie reset komputera po ustawieniu TPS'a. Kiedyś miałem tak że był ustawiony ok a było źle - podwyższone obroty i brak odcięcia paliwa przy hamowaniu silnikiem. Reset pomógł. [SUB: VelocityV250+ Velocity VRS 10 w 19l Closed] + [Przód/tył full active:Audison LR435XR (woofery przednie i tylne) + Audison LR52XR. Przód:Sinuslive SL-135F + tweetery VAG jedwabne, Tył:Velocity Vantage V6 (same woofery)]+[Pioneer DEQ7500]+[HU: KEHM8000RDS+aux + CDX-M30]
Moje auto: BMW E39 Touring, 1997r., M62B44 (4398cm3/286KM/440Nm), benzyna, 197000km
|
monterek5 |
Dodany dnia 19-09-2011 19:27 |
Postów: 1761 Data rejestracji: 19.06.2010 14:33 Skąd: małopolskie Kraków |
a niektorzy sie kluca ze nie 0.19 tylko 0.21 np maestro i co wy na to co w koncu ustawic? Moje auto: Renault 19, Phase I, 1991r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 5d, 162000km
|
ANDI |
Dodany dnia 19-09-2011 19:28 |
Klubowicz #0436
Postów: 1521 Data rejestracji: 15.05.2011 11:04 Skąd: dolnośląskie Legnica |
ok, a jak zrobić reset kompa? odłączyć akumulator na kilkanaście minut czy jest jakiś inny sposób ?
Moje auto: RENAULT 19 PH2 cabrio, silnik hybryda F7R+F7P 2.0L 16V, dużo KM, diesel, 1000km
|
monterek5 |
Dodany dnia 19-09-2011 19:31 |
Postów: 1761 Data rejestracji: 19.06.2010 14:33 Skąd: małopolskie Kraków |
odlacz aku i zewrzyj kabel co idzie do plusa przy aku do budy samochodu np Moje auto: Renault 19, Phase I, 1991r., benzyna, F7P 1.8 16v (1764/136KM), hatchback 5d, 162000km
|
maestro |
Dodany dnia 19-09-2011 19:45 |
Postów: 42209 Data rejestracji: 20.06.2005 19:34 Skąd: łódzkie Łask |
@monterek5: po co cokolwiek zwierac?
0,21, mądra ksiązka tak podawała. Słabi ludzie szukają zemsty, silni - wybaczają, a inteligentni ignorują. Moje auto: Renault 19 16V, Phase II, 1992r., benzyna, (1764/136KM), hatchback 5d, 250000km Moje auto: Renault Laguna II, Phase II, 2005r., benzyna+LPG, (2946/207KM), grandtour, 255000km Moje auto: Renault Laguna II GT, Phase II, 2006r., diesel, (1995/173KM), grandtour, 295000km |
renault19.pl | |
|
|
Przejdź do forum: |