29 Marca 2024 14:34:19
Zdjęcia użytkowników
cwieq89 kimada
Ilosć albumów: 1736, Ilosć zdjęć: 6649


Shoutbox
Musisz się zalogować aby wysłać wiadomość.

gielab0019 [off] 25-03-2024 07:07
death, póki co to skoda octavia 2 śmigam Grin

death [off] 13-03-2024 21:54
Szkoda ze forum słabe, fb wyparł takie strony w większej mierze, no i mało kto już posiada r19 ? ? Pozdro posiadaczy i nie tylko ? ?

solaris [off] 10-03-2024 21:09
o kur... to jeszcze istnieje

Christmas_23 [off] 17-02-2024 20:44
Takie czasy, r19 to juz archaizm, ludzie przesiadają sie na lepsze maszyny Sad

fed21 [off] 16-02-2024 21:13
Jakieś pustki tutaj

mirekk123 [off] 02-02-2024 06:45
Ahoj tam na wodzie Grin

Kali [off] 28-01-2024 21:02
Pierwszy w 2024!

gielab0019 [off] 31-12-2023 15:49
Dzień dobry Smile2

solaris [off] 31-12-2023 11:22
tutaj już nie ma grupowiczów

themati93r [off] 27-12-2023 15:25
Witam grupowiczów Smile


Porządku pilnują
PROSZĘ PISAĆ JEDYNIE W SPRAWACH DOTYCZĄCYCH KLUBU I STRONY.
OD SPRAW TECHNICZNYCH JEST FORUM.

only - założyciel klubu
mati_ - administrator
Krzychup - administrator
Szabelka - administrator
Playazka - główny administrator
ANDI - administrator, sprawy i problemy techniczne związane z obsługą forum
Lesiu11 - administrator
Kujtek - administrator

Nawigacja
Logowanie/Rejestracja


     ::   Przypomnij haslo :: Zarejestruj sie
Najbliższe spoty
Niestety... W najbliższym czasie, nigdzie sie nie spotykamy.
Zobacz temat
 Drukuj temat
Temperatura silnika vs praca wentylatora 
jonowaty
#1 Drukuj posta
Dodany dnia 30-08-2015 17:25
Awatar


Postów: 1471

Data rejestracji: 29.05.2012 09:28
Skąd: lubuskie
Trzciel

cześć... ostatnio zdarza mi się jeździć bez włączonej klimatyzacji ( bo wieczorami jest już chłodno ) no i ostatnio miałem możliwość jeździć po mieście.... bo zazwyczaj jeżdżę w trasie to wentylator mnie nie interesuje Grin no i tak zauważyłem że....


1. Jadąc w trasie temperaturę trzyma na 3ciej kresce, czasami nieco wyżej ale w normie
2. Jadąc po mieśćie... wentylator po raz pierwszy uruchamia się w połowie skali między 3cią a 4 tą kresą na max. 30 sekund, temperatura prawie nie spada...
3. Kolejne uruchomienie wentylatora następuje prawie przy 4tej kresce ( tak jak na załączonym zdjęciu ) ale też pochodzi chwilę a temp prawie że nie spada....
4. Włączając klimę, wentylator chodzi wolniej, ale cały czas i jeżdżąc po mieście trzyma mi temp na 3ciej kresce, czasami minimalnie wyżej ( tak jak w trasie )

Czy ja mam jakiś problem z chłodnicą, z włącznikiem wentylatora, czy coś innego ? Wydaje mi się, że temperatura przedstawiona na zdjęciu nie jest jakaś zbyt szczęśliwa dla tego silnika... mam rację ? Grin jakieś sugestie ?

i.imgur.com/KIHCaOp.jpg


" To uczucie gdy częściej zmieniasz progi niż rozrząd " - Forumowy Paulo Coelho

Moje byłe auto: Renault 19, Phase I, 1991r., benzyna+LPG, C3J (1390/58KM), sedan, 242000km

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), hatchback 5d, 260000km
 
renault19.pl Administrator
Dodany dnia 30-08-2015 17:25
Awatar
dj_mafiozo
#2 Drukuj posta
Dodany dnia 30-08-2015 17:37
Awatar


Postów: 1874

Data rejestracji: 28.10.2008 22:56
Skąd: łódzkie
Łódź

Za wysoka. Powinna Max dochodzichodzic do połowy gdzie włącza sie wentylator i schładza do normalnej na trzeciej kresce. Jak gorąco i stoi w korku to wentylator powinien chodzić cały czas, ale temperatura nie powinna dojść powyżej połowy miedzy kreskami. Sprawdz poziom płynu i czy nie jest zapowietrzony.


"Disce, sed a doctis, indoctos ipse doceto"

Panie, czego pan chcesz od osiemnastoletniej francuski wychowanej w Niemczech? Grzeczna ale ma swój charakterek.
Moje auto: Renault Grand Scenic II Phase II, 2008r., benzyna + LPG, F4R (1998/136 KM)
Renault Grand Espace IV, Phase II, 2007r., benzyna + LPG, V4Y 3.5 V6 (3498/245 KM)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), sedan, 117982km
 
Kujtek
#3 Drukuj posta
Dodany dnia 30-08-2015 18:50
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

kabelkiem bys sprawdzil jaka temperature zczytuje sterownik Smile
moze zegary po prostu pokazuja zle
sprawdzales miernikiem czyjnik temperatury?


Treść dodana dnia 30 sierpień 2015 20:17:

no i widać że grzebane przy zegarach było, to znaczy zdejmowane wskazówki
przy ponownym ich montażu wystarczy że lekko krzywo założysz i jest to co na fotce


Edytowane przez Kujtek dnia 30-08-2015 20:17
hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
jonowaty
#4 Drukuj posta
Dodany dnia 30-08-2015 20:19
Awatar


Postów: 1471

Data rejestracji: 29.05.2012 09:28
Skąd: lubuskie
Trzciel

@dj_mafiozo Miałem zegary kiedyś z PH1 i pokazywały to samo...

Weź tam coś miernikiem zmierz, jak silnik nagrzany, przewody nagrzane, a kostki są takie jakie są Grin Grin

@dj_mafiozo Wycieków nie ma, powietrza nie ma..


" To uczucie gdy częściej zmieniasz progi niż rozrząd " - Forumowy Paulo Coelho

Moje byłe auto: Renault 19, Phase I, 1991r., benzyna+LPG, C3J (1390/58KM), sedan, 242000km

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), hatchback 5d, 260000km
 
Kujtek
#5 Drukuj posta
Dodany dnia 30-08-2015 20:32
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

kostka kremowa, po prawej pod pierwszą świecą, dostęp bardzo dobry...


hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
dj_mafiozo
#6 Drukuj posta
Dodany dnia 31-08-2015 12:41
Awatar


Postów: 1874

Data rejestracji: 28.10.2008 22:56
Skąd: łódzkie
Łódź

@Kujtek Ale przecież odczyt temperatury dla ECU nie ma nic do pracy wentylatora, bo to jest osobny czujnik wkręcony w chłodnicę, a jak masz klimę to pierwszy bieg wentylatora po włączeniu sprzęgiełka kompresora to sprawka przekaźnika. W ogóle kompresor powinien zostać rozpięty automatycznie w dwóch przypadkach, gdy się mocniej depnie pedał, żeby nie zabierał mocy podczas gwałtownego przyspieszenia oraz po włączeniu wentylatora chłodnicy przez czujnik wkręcony w chłodnicę, żeby jak najszybciej schłodzić płyn, bo jednak kompresor stawia znaczny opór dla silnika.


"Disce, sed a doctis, indoctos ipse doceto"

Panie, czego pan chcesz od osiemnastoletniej francuski wychowanej w Niemczech? Grzeczna ale ma swój charakterek.
Moje auto: Renault Grand Scenic II Phase II, 2008r., benzyna + LPG, F4R (1998/136 KM)
Renault Grand Espace IV, Phase II, 2007r., benzyna + LPG, V4Y 3.5 V6 (3498/245 KM)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), sedan, 117982km
 
Kujtek
#7 Drukuj posta
Dodany dnia 31-08-2015 15:11
Administrator Awatar

Klubowicz #0475

Postów: 7641

Data rejestracji: 17.07.2011 17:29
Skąd: pomorskie
Gdańsk

@dj_mafiozo Chodzi o to że ja obstawiam problem z czujnikiem temp dla zegarów albo z samymi zegarami.
Jeśli sterownik dostaje poprawną informację o temperaturze i jest ona dobra to trzeba myśleć o zegarach albo czujniku z tyłu głowicy.

Co do tej informacji że kompresor jest rozpinany przy dużym obciążeniu to nie byłbym na Twoim miejscu taki pewny. Widziałem że parę osób na forum tak uważa (michor pamiętam), ale ja nie znalazłem żadnych przesłanek na ten temat w dokumentach odnośnie 19.

Faktycznie, jest taka opcja, ale w R21 Turbo. Tam sterownik "wydaje pozwolenie" na spięcie kompresora i jest parę wymagań co do pozwolenia.


hiszpanka <3

Moje auto: Renault 19, Phase I, 1990r., F3N-L746 1.7 TXI (1721/107KM), benzyna, 230001km
 
jonowaty
#8 Drukuj posta
Dodany dnia 31-08-2015 16:51
Awatar


Postów: 1471

Data rejestracji: 29.05.2012 09:28
Skąd: lubuskie
Trzciel

patrząc na opory to nie jest tak źle... nie zeszło mi poniżej 200 ohm mimo jazdy max 30 km/h na 2-3cim biegu. Wentylator chodził tyle ile trzeba było... czasami bywał skok temperatury wyżej, ale nie przekroczyło ani razu 4tej kreski....


a tymczasem.... wczoraj sprawdzałem, czy nie ma powietrza w układzie... nie było Grin a dzisiaj cieknie mi z odpowietrznika, bo guma trzymająca śrubę się urwała.... Grin

i.imgur.com/Jv4OZMR.jpg


za sylikonować to póki co ( aby wytrzymało parę dni) i szukać węża ?


" To uczucie gdy częściej zmieniasz progi niż rozrząd " - Forumowy Paulo Coelho

Moje byłe auto: Renault 19, Phase I, 1991r., benzyna+LPG, C3J (1390/58KM), sedan, 242000km

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), hatchback 5d, 260000km
 
dj_mafiozo
#9 Drukuj posta
Dodany dnia 31-08-2015 18:16
Awatar


Postów: 1874

Data rejestracji: 28.10.2008 22:56
Skąd: łódzkie
Łódź

@Kujtek Ja wiem, że w R19 tego nie ma, bo kompresor jest załączany o ile tylko jest przełączone pokrętło na panelu nawiewu i czujnik ciśnienia "da zielone światło", ale większość układów klimatyzacji jest sprzężona z ECU i przy depnięciu oraz zagrzaniu płynu w układzie chłodzenia kompresor jest momentalnie rozpinany. Jak by się uparł w R19 dałoby się to zrobić chociażby przekaźnikiem rozpinanym w momencie, gdy czujnik na chłodnicy (nie ciśnienia od klimy) załączy 2 bieg wentylatora oraz wykorzystując prosty układ sterowany sygnałem z TPSu albo mapsensora (gwałtowne uchylenie przepustnicy powoduje znaczny wzrost podciśnienia). Chociaż F3P ma wystarczająco mocy, aby się zbierać nawet z zapiętym kompresorem, bo E7J po włączeniu klimy prawie w ogóle nie ciągnie.


Treść dodana dnia 31 sierpień 2015 18:23:

@jonowaty Oj tam, oj tam. Dajesz kawałek blaszki, zalepiasz ją silikonem, oklejasz srebrną taśmą i zapominasz, że tam był kiedyś odpowietrznik. Chociaż nie mówię, żeby nie szukać całego sprawnego węża, bo to prowizorka, ale wiem, że wytrzymuje. A jak nie, to bierzesz kawałek rury o odpowiedniej średnicy, uchlastujesz z węża tą część, gdzie jest odpowietrznik i spinasz to dwoma opaskami zaciskowymi (ale nie trytytkami) i nie masz problemu. Jak się uprzesz to nawet możesz sobie zrobić odpowietrznik nawiercając dziurę w metalowej rurze i przyspawując do niej zwykłą nakrętkę w którą wkręcasz zwykłą śrubę tylko naciętą przez środek gwintu do połowy i dajesz pod nią albo gumową uszczelkę albo miedzianą podkładkę i nie martwisz się, że plastikowo-gumowy odpowietrznyk w 20-paro letnim wężu do chłodnicy za którymś razem zostanie ci w łapie. Tak jest od 8 jakichś lat rozwiązany jeden z węży do nagrzewnicy w Cleonie siedzącym pod maską Europy i od tego czasu zero problemów.


Edytowane przez dj_mafiozo dnia 31-08-2015 18:24
"Disce, sed a doctis, indoctos ipse doceto"

Panie, czego pan chcesz od osiemnastoletniej francuski wychowanej w Niemczech? Grzeczna ale ma swój charakterek.
Moje auto: Renault Grand Scenic II Phase II, 2008r., benzyna + LPG, F4R (1998/136 KM)
Renault Grand Espace IV, Phase II, 2007r., benzyna + LPG, V4Y 3.5 V6 (3498/245 KM)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), sedan, 117982km
 
jonowaty
#10 Drukuj posta
Dodany dnia 31-08-2015 20:12
Awatar


Postów: 1471

Data rejestracji: 29.05.2012 09:28
Skąd: lubuskie
Trzciel

no dobra... prawdę mówiąc to na pomysł z rurą wpadłem wcześniej niż napisałeś Pfft

i.imgur.com/KnEMNRF.jpg

a co do temperatury to kurde chyba będę musiał sobie skołować jakieś 3cie zegary takie 100% pewne Pfft Grin Grin


" To uczucie gdy częściej zmieniasz progi niż rozrząd " - Forumowy Paulo Coelho

Moje byłe auto: Renault 19, Phase I, 1991r., benzyna+LPG, C3J (1390/58KM), sedan, 242000km

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), hatchback 5d, 260000km
 
dj_mafiozo
#11 Drukuj posta
Dodany dnia 31-08-2015 20:29
Awatar


Postów: 1874

Data rejestracji: 28.10.2008 22:56
Skąd: łódzkie
Łódź

@jonowaty Great minds thinks alike.
A co do temperatury to jak masz miernik to rano odpal zimny silnik, zanim upeł 35*C zafałszuje wyniki, wcześniej wpinając miernik w kostkę od zegarów w miejscu pinu z sygnałem na wskaźnik temperatury, pozwól fyczypkowi chodzić dopóki się nie włączy i nie wyłączy wentylator i obserwuj wskazania rezystancji na mierniku. Poza tym możesz sprawdzić rezystancję samego przewodu na odcinku od kostki zegarów do kostki czujnika, ten wkręcony w blok pod świecą 1 cylindra (francuzi jak wiadomo liczą je od "D"-strony), jak będzie za duża to może się okazać, że wiązka zafałszowuje wynik i do wskaźnika w zegarach trafia dlatego błędne info. Dlatego piszę abyś mierzył nie na czujniku bezpośrednio, tylko na kostce zegarów.


"Disce, sed a doctis, indoctos ipse doceto"

Panie, czego pan chcesz od osiemnastoletniej francuski wychowanej w Niemczech? Grzeczna ale ma swój charakterek.
Moje auto: Renault Grand Scenic II Phase II, 2008r., benzyna + LPG, F4R (1998/136 KM)
Renault Grand Espace IV, Phase II, 2007r., benzyna + LPG, V4Y 3.5 V6 (3498/245 KM)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), sedan, 117982km
 
jonowaty
#12 Drukuj posta
Dodany dnia 31-08-2015 20:47
Awatar


Postów: 1471

Data rejestracji: 29.05.2012 09:28
Skąd: lubuskie
Trzciel

to może jeszcze dodam to co dzisiaj sobie pomierzyłem na czujniku z przodu silnikaGrin Grin

i.imgur.com/RHsEByT.png

i.imgur.com/auqM1Xl.jpg
327 OHM

i.imgur.com/RNernTV.jpg
250 OHM

i.imgur.com/xe667Qk.jpg
220 OHM - pierwsze uruchomienie wentylatora Grin

no i tak prawdę mówiąc, czasami minimalnie wyżej podchodziło, ale szału nie było Smile

Czyli...... ?? jedna gruba kreska to różnica między 80 a 90*C ? Grin


ale to byłoby nawet nie głupie
skala zaczynałaby się od 60*C
1 kreska - 70
2 kreska - 80
3 kreska - 90
4 kreska - 100
5 ( dłuższa czerwona ) 110
6 - 115
7 - 120 Grin Grin
miało by to w sumie ręce i nogi Grin


" To uczucie gdy częściej zmieniasz progi niż rozrząd " - Forumowy Paulo Coelho

Moje byłe auto: Renault 19, Phase I, 1991r., benzyna+LPG, C3J (1390/58KM), sedan, 242000km

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), hatchback 5d, 260000km
 
dj_mafiozo
#13 Drukuj posta
Dodany dnia 31-08-2015 21:05
Awatar


Postów: 1874

Data rejestracji: 28.10.2008 22:56
Skąd: łódzkie
Łódź

@jonowaty No bo tak jest. Jeszcze w Srebrnej przy wyczynie jak któregoś razu wymieniałem cały płyn to mając pod ręką cyfrowy termometr na podczerwień kierując go wprost na płyn przelewający się w zbiorniczku i porównując z wskazaniami na zegarach to ta pierwsza kreska jest 70*C, a każda kolejna to 10*C, powyżej 4 nie miałem pewności, bo mi tylko raz w środku zimy się zagotował jak zamarzła mieszanina wody z płynem w trasie. Co więcej, gdzieś tak w połowie między pierwszą a drugą zaczyna się otwierać termostat, a standardowy ma początek otwarcia 74*C.
A piszę o tym, żebyś pomierzył opór na samej kostce liczników i jak co to jeszcze od niej do kostki czujnika, bo sam walczę z problemem spowodowanym za dużym oporem pojedynczego przewodu w wiązce deski, tylko w moim przypadku tego od obrotomierza, bo może się okazać, że zegary masz dobre, dobrze założoną wskazówkę, a problemem jest kabel w wiązce deski.


Treść dodana dnia 31 sierpień 2015 21:19:

A, i na ostatnim zdjęciu to jest właśnie moment, w którym prawidłowo powinien załączyć się wentylator. I wyłączyć dopiero jak temperatura powróci do tych normalnych 90*C.
Stojąc w korkach z 8 zaworowym eFem pod maską może podejść jeszcze trochę w stronę 4 kreski, ale nie powinien przekroczyć połowy między 3 a 4, to nie Cleon, dla którego każdy postój równa się wentylator wyje a wskazówka staje na 4 kresce i nie spada dopóki się nie zacznie jechać kilka-set/tysięcy metrów cały czas z jakąś tam minimalną prędkością 50 km/h.
Teoretycznie jak włączysz klimę to po pierwsze sam kompresor stawia spory opór na biegu jałowym, a po drugie aby silnik nie spadał za nisko z obrotów przez opór zapiętego kompresora klimy (efektem czego nieprzyjemne wibracje nadwyrężające poduszki silnika z tendencją do gaśnięcia silnika) masz podbitą prędkość obrotową biegu jałowego. I przez te dwa czynniki włączenie klimy może spowodować lekki wzrost temperatury, z którą musi sobie dać radę układ chłodzenia. A powinien o ile jest sprawny dawać sobie tak radę, że obserwując wskaźnik to nawet tego nie zauważysz, bo obie chłodnice w końcu są owiewane przez pierwszy bieg wentylatora i cały czas krążący płyn jest schładzany dodatkowo wymuszonym przepływem powietrza przez użebrowanie przez pierwszy bieg wentylatora.
To głównie dlatego przy klimie masz alternator Valeo 90A, żeby nie zabrakło prądu z powodu cały czas chodzącego wentylatora chłodnicy przez rezystor. Standardowo alternator Valeo ma 70A. Delco Remy ma 80A, ale był montowany tylko do wyczyna (fabrycznie) i to też nie zawsze.


Edytowane przez dj_mafiozo dnia 31-08-2015 21:40
"Disce, sed a doctis, indoctos ipse doceto"

Panie, czego pan chcesz od osiemnastoletniej francuski wychowanej w Niemczech? Grzeczna ale ma swój charakterek.
Moje auto: Renault Grand Scenic II Phase II, 2008r., benzyna + LPG, F4R (1998/136 KM)
Renault Grand Espace IV, Phase II, 2007r., benzyna + LPG, V4Y 3.5 V6 (3498/245 KM)

Moje auto: Renault 19, Phase II, 1993r., benzyna+LPG, F3P 1.8s (1794/90KM), sedan, 117982km
 
renault19.pl Administrator
Awatar
Przejdź do forum: